Casestudie voor de herbestemming van voormalig Joods Werkdorp Nieuwesluis als kunstmuseum

Kunstverzamelaars Wim en Hella van Schaik namen het initiatief tot de herbestemming van het voormalige Joods Werkdorp Nieuwe Sluis in Slootdorp (Wieringermeer) in een nieuwe functie als museum. Voorheen was de plek bij kenners bekend als thuishaven van de toonaangevende Galerie Art & Project.

In het kader van de post HBO opleiding Restauratie & Herbestemming van Monumenten (Hogeschool Arnhem-Nijmegen, faculteit bouwkunde) is voor Wim en Hella van Schaik een haalbaarheidsonderzoek uitgevoerd naar de mogelijkheden van hun plan.

Uiteindelijk besloten Wim en Hella om hun kunstcollectie in langdurige bruikleen te geven aan Museum Flehite in Amersfoort, dat zich o.m. richt op de het presenteren van kunstcollecties van particuliere verzamelaars.